Publicat de: adidobre | Iulie 4, 2011

Croaţia

De trei zile stau şi mă întreb cum au putut face croaţii turism cu o insinuare de litoral. Doar stânci şi pietre, asta e alternativa la plaja pe care o ştim noi, românii. Văzusem aşa ceva în Malta, acum mai bine de 10 ani, când am însoţit naţionala de fotbal a României la un amical cu Germania. Mă uitam atunci cum se chinuiau oamenii să găsească un loc cât de cât plat printre stâncile de pe ţărm şi mi s-a părut chinuitor. Tocmai de aceea, cei mai mulţi preferau confortul piscinei de la hotel.
Şi totuşi, ca să revenim la Croaţia, se poate face turism şi cu un astfel de litoral. Exitsă o lege a compensaţiei în toate. Dincolo de neajunsurile legate de plaja în sine, apa, incredibil de limpede, face toţi banii în Croaţia. Ca şi în Grecia, de exemplu.
Apoi curăţenia, civilizaţia, serviciile sunt tot atâtea atuuri care adună anual milioane de turişti din toată lumea pe coastele Croaţiei.
Croaţia nu e ieftină. Dar croaţii ştiu cum să-ţi scoată banii din buzunar fără să regreţi. Am văzut autostrăzi decupate parcă din filmele SF. Un tunel lung de 7 kilometri a fost bonusul pe care l-am primit străbătând autostrada Zagreb – Split. Uluitor. Iar noi, românii, adică aleşii noştri, vorbesc despre turism…
Pentru că avem de unde alege şi pentru că pe banii noştri vrem să trăim demn măcar câteva zile pe an, de ceva vreme, am mai spus-o cred şi pe blog, ne petrecem vacanţele în străinătate. Nu e niciun moft. E mai degrabă o formă de boicot, de revoltă la tot ceea ce se întâmplă în ţară vis a vis de turism.
Si, de ani buni, n-am avut ce regreta. Mai ales că am descoperit culturi şi civilizaţii noi, am interacţionat, am socializat şi, nu în ultimul rând, am cheltuit chibzuit şi cu plăcere. Cu banii pe care i-ai putea sparge cu uşurinţă pe litoralul românesc, te poţi duce liniştit afară. Un calcul simplu, făcut din timp, câteva ore petrecute în faţa calculatorului navingând pe forumuri înseamnă idei, dintre cele mai inspirate, atunci când te-ai decis să-ţi petreci concediul în altă parte. Şi vă sfătuiesc pe toţi cei care încă mai dau banii pe serviciile de pe litoralul românesc să plece. Oriunde. Şi în Bulgaria e mai bine, de zeci de ori, decât în România. Nu mai vorbim de Grecia, Turcia.
Mă doare sufletul că nu îmi cunosc îndeajuns ţara. Chiar mi-am propus să duc fetele în nordul Moldovei, pentru că acolo e altceva. Poate un drum în Delta Dunării. Ambele destinaţii sunt şi prilejuri de a-ţi îmbogăţi cultura generală.
Cam asta e cu Croaţia sau mă rog cu ceea ce am văzut eu în aceste zile. Să vă mai dau câteva amănunte, aşa mai de culoare! Ştiam de litoralul pietros al Croaţiei, aşa că ne-am luat încălţări speciale din ţară. La Dechatlon am găsit tot ce ne trebuia. „Plaja” la care avem noi acces, la doar 10 metri de casa în care locuim,  e un pic ciudată, dar deja ne-am acomodat cu ea. La trei metri de mal poţi parca feribotul, atât de adâncă e apa! Am mai adus vorba ceva mai devreme de apa extrem de limpede. Azi le-am prins fetelor un crab şi câţiva peştişori. Au fost atât de fascinate! Era să uit. În prima zi am vrut să iau tot soarele Croaţiei şi m-am ars ca un rac!
Trogirul, orăşelul prin care ne întoarcem pe continent, e superb. O veche cetate, cu multe clădiri vechi, terase, magazine, cu un chei superb la care au tras aseară câteva iahturi de lux. E frumos! Am să vă mai povestesc! Şi am să pun şi câteva fotografii.

Lasă un răspuns

Categorii

