Publicat de: adidobre | August 21, 2009

Huzu: „Arbitrajul românesc va fi înmormântat”

Aron Huzu a demisionat din funcţia de preşedinte al Comisiei Centrale a Arbitrilor (CCA), convins fiind că aducerea de „fluieraşi” străini este o mare greşeală.

„Lovitura de stat” regizată de clubul Dinamo a reuşit. Gruparea din Ştefan cel Mare, dar şi granzii Ligii I care au sprijinit puciul au obţinut dreptul de a beneficia de acum înainte de arbitri străini. Comitetul Executiv al Federaţiei Române de Fotbal, întrunit aseară, a decis reintroducerea în regulamente a unui paragraf privind posibilitatea aducerii arbitrilor străini la meciuri din Liga I. Respectiva prevedere fusese scoasă la investirea în funcţie a lui Aron Huzu, pe 15 iunie.

Sibianul a luat decizia de a părăsi conducerea CCA, simţindu-se trădat inclusiv de Mircea Sandu, preşedintele FRF, şi Dumitru Dragomir, preşedintele LPF. „E un moment trist în viaţa mea. Ascultaţi-mă! În momentul în care prima brigadă de arbitri străini va pune piciorul pe pământ românesc, arbitrajul nostru va fi înmormântat”, a mărturisit, astăzi, pentru evz.ro, Aron Huzu, care, după şedinţa Comitetului Executiv al FRF, a fugit în munţi, la Păltiniş, unde are o casă.

„N-au ales un moment prielnic”

evz.ro: Domnule Huzu, de ce credeţi că s-a ajuns la această situaţie?
Aron Huzu:
Când am preluat Comisia Centrală a Arbitrilor, am avut ideea scoaterii din regulament a unui paragraf în care se preciza că jocurile oficiale pot fi arbitrate şi de arbitri străini. Domnul Mircea Sandu, preşedintele FRF, mi-a promis că va scoate acest paragraf. Este vorba despre paragraful 2, articolul 65. Ceea ce s-a şi întâmplat în primul Comitet Executiv ţinut după numirea mea. Ţin minte că s-au făcut şi atunci nişte comentarii şi sugestii în sensul că ar fi bine să rămână stipulat faptul ca, la dorinţa şefului CCA, să poată fi delegaţi totuşi, dacă e nevoie, arbitri străini. Am refuzat, iar paragraful a fost eliminat.

Şi ce s-a întâmplat?
La solicitarea scrisă a clubului Dinamo, paragraful a fost reintrodus. Dinamo a vrut arbitri străini. Nu mă întrebaţi de ce, pentru că nu vreau să comentez. Spun doar că şi-au ales un moment neprielnic. Au trecut doar trei etape, iar din cele peste 3.000 de decizii luate de arbitrii români, doar 15-16 au fost greşite.

„Am primit foarte multe mesaje”

Propunerea a fost a dinamoviştilor şi totuşi a votat toată lumea.
Aşa este. Am fost singurul care am votat împotriva reintroducerii acestui paragraf.

Ce simţiţi?
O mare dezamăgire. Îmi pare foarte rău că am creat iluzii unor arbitri. Dacă vă citesc câteva mesaje pe care le-am primit de la unii arbitri din momentul în care am demisionat, veţi lăsa pixul din mână şi veţi pune mâna pe batistă. Mie mi s-au umezit ochii, vă rog să mă credeţi. Domnule, a fost pentru prima oară când un curs de arbitri a fost deschis de un preot. Oamenii au văzut că în fruntea lor sunt oameni cu frică de Dumnezeu şi cu credinţă. A fost prima oară când a existat o apropiere reală între arbitri şi conducătorii lor. V-aş spune mai multe, dar, credeţi-mă, n-am starea necesară.

„Comisiile judeţene m-au făcut praf”

Aţi început o revoluţie la şefia CCA.
Am vrut să fac o revoluţie, îndepărtându-i pe arbitrii care nu mai aveau niciun fel de motivaţie, arbitrii care nu mai aveau o imagine de cavaler al fluierului. Prin toate aceste acţiuni ale mele mi-am atras multă antipatie. În primul rând din partea Comisiilor Judeţene. Am fost acum două-trei săptămâni, am şi uitat când, la o şedinţă a Comisiilor Judeţene. Nu vă pot spune ce am îndurat. Au şters cu mine pe jos. Mă uitam şi nu îmi venea să cred ceea ce vedeam.

Ce se va întâmpla de acum înainte?
În momentul în care prima brigadă de arbitri străini va pune piciorul pe pământ românesc, arbitrajul nostru va fi înmormântat. Unde vor fi bani, adică la echipele mari, vor fi arbitri străini. Iar elita arbitrajului românesc va oficia acolo unde nu sunt bani, la meciurile echipelor mici.

„Schimbul de arbitri, o utopie”

Sunteţi foarte supărat.
Sunt, pentru că nimeni nu a realizat că am preluat şefia Comisiei Centrale a Arbitrilor într-un moment foarte greu, foarte dificil. Toată lumea a crezut că putem face minuni peste noapte, că putem îndrepta greşeli care persistă de ani buni într-un timp record. Aveam nevoie de timp. Munca noastră s-ar fi văzut după un an, doi, trei, dar la noi nimeni nu are răbdare. În Spania, conducerea arbitrajului e aceeaşi de 17 ani! Fără continuitate nu se poate. Afară, preşedintele fotbalului sare în ajutorul şefului arbitrului, nu îl lasă singur la greu.

Mircea Sandu a spus că reuşise să vă determine să reveniţi asupra deciziei de a demisiona. Ce s-a întâmplat?
Am avut o discuţie, pot spune chiar bărbătească, cu domnul preşedinte. A încercat să mă facă să înţeleg câteva aspecte, pe care ulterior le-am considerat utopice. S-a vorbit de un eventual schimb de arbitri. Un schimb de experienţă. Adică, vin la noi italieni, iar la un Inter -Milan se duce să arbitreze Tudor sau Balaj. Ce credeţi că ar spune italienii? Nu că ai noştri n-ar fi în stare să arbitreze, nu asta e problema. Problema e că italienii n-ar fi acceptat. Şi nici francezii şi nici alţii. Nu se putea pune în aplicare o asemenea idee.

Posibilă revenire, dar fără arbitri străini

Mitică Dragomir v-a acuzat de laşitate.
Să nu vorbească dumnealui de laşitate pentru că nu mă cunoaşte de loc. Nu ştie ce fel de om sunt. Când am fost numit în funcţie, dânsul a făcut o declaraţie prin care îmi cerea să nu mă îndoi în faţa nimănui, să fiu liber. Acum şi-a schimbat poziţia şi spune despre mine că aş fi laş.

Cât de mult v-a consumat acest mandat?
Foarte mult. Sper din toată inima ca arbitrajul românesc să fi pierdut doar o luptă, nu un război. Am o vârstă, mi-am pus în aceste luni în slujba arbitrajului toată energia mea, toată puterea mea. Preşedintele CCA nu trebuie să fie nepărat un fost mare arbitru. Trebuie să fie un bun manager. Eu am vrut să-l aduc la Bucureşti pe Giuran de la Constanţa. Omul acela a reuşit să implementeze la el acolo toată convenţia UEFA. N-am putut să-l aduc pentru că Regulamentele nu îmi permiteau. Trebuia ca Giuran să fi fost arbitru de primă divizie.

Veţi mai accepta vreodată şefia CCA?
Doar în anumite condiţii. Iar condiţia principală e cea din cauza căreia mi-am dat demisia: fără arbitri străini. Nicăieri în Europa nu există o asemenea practică. Doar la noi.

Interviu apărut în ediţia online a cotidianului Evenimentul zilei, miercuri, 20 august 2009.

Mi s-a părut interesant acest interviu şi l-am postat aici. Vreau să fac un obicei din a posta materiale scrise în Evz.

Responses

  1. Interviul este foarte interesant. Aron Huzu chiar este un om serios. L-am cunoscut mai bine atunci cand ne intalneam pe stadioane, la meciuri. El, ca arbitru sau observator, eu – ca jurnalist. E un ardelean cumpatat si despre care nu am auzit sa fi facut fapte necinstite. Daca nu era presat sa demisioneze, poate ca ar fi avut o sansa sa schimbe imaginea arbitrajului romanesc. Sa vedem acum ce va face clubul – si reprezentantul sau care a provocat demisia lui Huzu – dupa ce va fi scos, posibil, 3 ani din Europa. Ce-l va mai mana in lupta?!?

  2. Ati uitat cand Balaci la lovit cu gheata in cap pe tunel la Craiova?

  3. Buna ziua

    Vreau sa va felicit pentru comentariile de pe Sport1.

    Sunt fan Celtic din 1997 si va urmaresc cu sufletul la gura pe Sport1 de fiecare data cind joaca formatia favorita. Sper ca anul asta sa fie unul mai bun ca anul trecut si sa vadem cit mai multe meciuri bune cu fotbal de calitate.

    Am fost si pe Celtic Park de citeva ori, ba chiar prima data cind am mers acolo, la un Celtic – Hibs, la turul stadionului, ghidul a fost f impresionat ca am batut atit drum si pina la urma cei de la Celtic View mi’au luat un interviu si am si aparut in revista clubului, plus am intilnit si citiva jucatori.

    In orice caz vreau sa va multumesc pentru ceea ce faceti, si dumneavoastra si domnului Bocanaciu, si sa stiti ca de fiecare data cind comentati meciuri cu Celtic cineva la Cluj sta ca pe ace – sa nu mai vorbesc de Old Firms

    Cu stima

    Marius (27 de ani – Cluj Napoca)


Lasă un răspuns

Categorii

