Publicat de: adidobre | Aprilie 24, 2008

Pocaitii

Pocaitii au fost vecinii mei pina prin 1983, cind au plecat in America. Mama, tata, 8 copii, dintre care cel mai mare se casatorise deja si, la rindul lui, era parinte, formau familia Nastase, de pe strada Gageni 88, din Ploiesti. In total 12 suflete. In doar trei camere. Multa vreme m-am intrebat cum oare au stat atitia oameni intr-un apartament. Stefan, Sorin, Anca, Rodica, Radu, Ileana, Dragos si Silvan, in ordine descrescatoare virstei (sper sa nu fi gresit), erau cei opt copii ai familiei Nastase. Cresteau iepuri ca sa aiba ce minca, iar domnul Nastase, care isi chema odraslele la masa fluierind o melodie pe care o mai tin minte si azi, isi amenajase chiar sub balconul nostru o baraca mica, de tabla, in care usca plantele medicinale culese de pe cimpurile din nordul Ploiestiului. Vara, mincam cirese cu frate-miu si aruncam simburii pe baraca de la etajul 4, unde locuiam, iar tabla aia rasuna ca la balamuc. Ieseau vecinii afara, iar noi ne stricam de ris. Oaia neagra a familie Nastase, era Radu, care avea cu vreo patru ani mai mult ca mine. Era singurul din familie care nu mergea joia si duminica la adunari. De fapt nu mergea niciodata. Mergea in schimb la patinoar, la Sala Sporturilor, facea judo si reusise sa-i puna la respect pe toti tiganii de pe Gageni, Radu de la Afumati, Valeni si Nucilor. A fost eroul nostru in copilarie, chestiune cu care parintii nostri nu au fost niciodata de acord. Chiar si atunci cind Radu ne batea, nu ne plingeam. Ne batuse Radu! Pai, ce, Radu batea pe oricine? A fost primul din bloc care si-a cumparat semicursiera. Ca sa ti-o dea o tura, trebuia sa-i cistigi prietenia. Si era greu, credeti-ma. A avut o catea, o lupoaica, pe care o iubeam toti pentru ca era desteapta rau. O chema Marta. Intr-o zi a iesit pe strada si a calcat-o un autobuz. Radu i-a organizat funeralii, iar noi i-am fost alaturi. Radu ne-a invatat sa facem cazemate, sa tragem cu arcul, cu prastia, ne-a invatat sa jucam ping-pong pe masa din sufragerie, sa „uitam” pompa de apa din curte deschisa in noptile de iarna, pentru ca a doua zi sa mergem la patinoar gratis. Dupa ce a ajuns in America, Radu mi-a scris. Tin minte ca s-au strins toti baietii, Edi, fratele meu, fratii Barbu de la 3, Jipe, Razvan Policala, Lary, Puriu’, ca sa asculte ce scria Radu din America. Unii dintre noi aveam lacrimi in ochi. Imi trimisese si o poza cu el pe motocicleta. Sa te ti polemica. Unii sustineau ca nu era a lui. Eu eram convins ca Radu nu ma minte. I-am raspuns, dindu-i scrisorile matusii noastre, Violeta, maritata cu un profesor arab, pe care il chema Abdu. De cite ori Violeta pleca in strainatate, ii dadeam scrisorile , ca sa le puna la posta din Germania sau din Franta, sa nu ni le citeasca Securitatea. Ii scriam ca stam pe la cozi, ca treaba s-a nasolit prin Romania. Vorba tatei, Dumnezeu sa-l odihneasca, care prin ’86-’88, zicea: „Ba, astia ai lui Nastase au plecat la tzanc. Daca mai ramineau, acu’ mureau de foame”. Dupa evenimentele din decembrie 1989, Radu mi-a promis ca ma chiama la Mondialul din America, din ’94. Stia cit de mult iubesc fotbalul. Apoi, brusc, nu mi-a mai scris. Am auzit ca a fost prin tara, dar nu l-am vazut. Nu mai stiu nimic despre el. Uneori, imi e dor de bataile incasate de la el. Nu as vrea sa-i spun decit ca, dupa ce a plecat in America, am incercat sa-i continui politica. Cu tiganii a fost mai greu. I-am batut cit i-am batut, dar din ’87 a trebuit sa plec. Mai intii in armata, apoi la facultate. Habar nu am cum a reactionat Radu cind, dupa ’89, tiganii, aia la care batea ca la fasole, nu si-au mai spus tigani, ci rromi.

Responses

  1. „Chiar si atunci cind Radu ne batea, nu ne plingeam. Ne batuse Radu! Pai, ce, Radu batea pe oricine?”

    e buna asta. bravo, tati

  2. Lasa ca vine o zi cand mai incerc sa-ti dau o bataie dar ….. ai crescut mare si eu am imbaranit si totusi dupa 25 de ani de San Soo poate am o sansa.

    Radu


Lasă un răspuns

Categorii

